CPM - apakah itu? Bagaimanakah CPM digunakan dalam pengiklanan?

Isi kandungan:

CPM - apakah itu? Bagaimanakah CPM digunakan dalam pengiklanan?
CPM - apakah itu? Bagaimanakah CPM digunakan dalam pengiklanan?
Anonim

Apabila menganjurkan media atau kempen pengiklanan kontekstual di web, mana-mana pengiklan mengira anggaran anggarannya. Bagi pelanggan kempen pengiklanan, adalah penting untuk melihat bagaimana dana untuk pelaksanaannya diagihkan, sama ada wang itu dibelanjakan untuk tujuan yang dimaksudkan dan dengan keberkesanan penggunaannya. Pengiraan keberkesanan sesuatu produk pengiklanan dalam perancangan media adalah berdasarkan beberapa petunjuk, salah satunya ialah indeks CPM. Apakah penunjuk ini, cara menggunakannya - kita akan ketahui di bawah.

cpm ialah
cpm ialah

CPM - mengapa anda memerlukannya

Apakah CPM dalam pengiklanan telah diketahui sejak abad yang lalu. Modul ini digunakan dalam semua kempen pengiklanan yang berlaku di media. Rumah penerbitan, saluran televisyen dan radio masih menggunakan penunjuk ini untuk mengira kos pengiklanan. CPM digunakan apabila ia berkaitan dengan harga satu tera iklan bukan kepada penerima tunggal, tetapi kepada seribu bakal pembeli. Pada masa yang sama, istilah ini diperkenalkan ke dalam edaran. Pemilik tapak pengiklanan hanya boleh beroperasi dengan peredaran dan fokus tematik mereka, jadi penunjuk CPM ditentukan, pengiklanan, dengan mengambil kira nilai ini, adalah berkesan.

definisi CPM

cpm ialah
cpm ialah

Takrifan mudah CPM ialah kos setiap seribu. Nama modul berasal daripada perkataan Inggeris Cost-Per-Thousand, di mana M ialah angka Rom yang bermaksud 1000. Oleh itu, apabila ditanya apakah CPM, kita boleh menjawab bahawa ini adalah harga bagi setiap seribu tera iklan. Semakin kerap iklan muncul di halaman akhbar dan majalah, semakin kerap ia dibunyikan di radio atau berkelip di saluran televisyen, semakin tinggi pekali ini.

Pengiraan CPM dalam kempen pengiklanan dalam talian

Di Internet, peranan iklan biasanya dimainkan oleh sepanduk - tetingkap pop timbul yang sangat menjengkelkan yang tidak disukai pengguna dan yang membawa wang kepada pemilik tapak pengiklanan. Lebih popular tapak, lebih ramai pengguna melihat halaman Internet ini, pengiklanan lebih mahal di tapak ini akan membebankan pelanggan.

Pengiklan berminat dengan bilangan terbesar pengguna yang telah melihat sepanduk yang diberikan. Oleh itu, apakah CPM boleh ditunjukkan secara matematik dengan cara ini:

CPM=(jumlah kos pesanan pengiklanan)/(bilangan rancangan paparan sepanduk setiap hari)1000.

Kini sudah jelas apa itu CPM. Dalam pengiklanan, ini adalah salah satu petunjuk yang paling penting. Pengiklan boleh mengira jumlah wang yang perlu dibayar oleh pemilik tapak agar maklumat tersebut dapat ditunjukkan kepada seribu pengguna rangkaian.

Pengiraan ini boleh ditunjukkan secara visual menggunakan contoh mudah. Kos meletakkan satu sepanduk di tapak portal ialah, sebagai contoh, $ 400 seminggu, statistik halaman web ini menunjukkan bahawa setiap minggulaman web ini dilihat oleh kira-kira 10 ribu pengguna. Jadi pengiraan mudah memberikan nilai:

CPM=$400/10,0001000=$4 setiap seribu tera iklan.

Pengiklan harus memahami bahawa paparan mudah sepanduk pada tapak tematik kebanyakannya bermaklumat. Tidak ada jaminan bahawa semua sepuluh ribu orang yang melawat halaman pasti akan mengklik pada sepanduk. Sama ada pelawat ingin mengikuti pautan itu atau tidak bergantung hanya pada daya tarikan sepanduk itu sendiri dan maklumat yang diletakkan di atasnya. Setiap tapak akan menyediakan semua data yang diminati untuk mengira parameter CPM. Bahawa ia memberi manfaat kepada pemilik tapak, anda boleh faham. Tetapi pengiklanan, kualiti dan minatnya untuk pengguna akhir adalah tugas pelanggan itu sendiri.

apa itu cpm
apa itu cpm

Modul Bantu CTR, Kaedah Pengiraan

Untuk mengurangkan kos, satu lagi penunjuk harus diambil kira - indeks CTR. Nama itu juga berasal daripada bahasa Inggeris dan kedengaran sepenuhnya seperti kadar klikan - penunjuk kadar klikan. CTR menunjukkan bilangan orang yang mengklik pada sepanduk dan pergi ke halaman pelanggan pengiklanan. Modul ini secara langsung bergantung pada ketepatan tapak yang dipilih, kerana lebih sesuai dan perlu iklan di tapak kelihatan, semakin besar kemungkinan pelawat tapak akan berminat dengan maklumat dan klik pada sepanduk. Kaedah untuk mengira penunjuk ini kelihatan seperti ini:

CTR=(bilangan pengguna yang mengklik pada sepanduk)/(bilangan paparan sepanduk yang dirancang setiap hari) 100%.

Sebagai contoh, jika daripada 20ribu orang yang melihat iklan mengikuti pautan 800 pengguna, maka CTR ialah 800/20,000100=4%, iaitu lebih tinggi daripada nilai minimum yang dibenarkan.

Terbukti secara eksperimen bahawa CTR minimum ialah 3-5%. Jika kurang, maka kos setiap bakal pelanggan akan melebihi keuntungan yang dijangkakan dan pengiklanan akan dianggap tidak berkesan.

pengiklanan cpm
pengiklanan cpm

Menggunakan indeks

CPM boleh digunakan apabila memilih khalayak sasaran yang lebih sempit. Sebagai contoh, apabila memesan peletakan sepanduk, platform tapak menyediakan pengiklan dengan maklumat tentang umur, jantina, tempat kediaman, hobi semua pelawat tapak berdaftar. Oleh itu, sepanduk yang dikehendaki muncul hanya untuk pengguna yang produk pengiklanan ini direka bentuk. Belanjawan kempen pengiklanan dibelanjakan dengan lebih menjimatkan dan lebih cekap.

Anda juga harus mengambil kira aktiviti pengguna biasa. Lebih kerap pelawat yang sama melihat produk pengiklanan yang sama, lebih kerap wang didebitkan daripada pengiklan, tetapi pelanggan tidak mendapat lebih ramai pelanggan daripada ini. Oleh itu, pengiraan yang cekap bagi indeks CPM dan CTR, digabungkan dengan analisis mendalam terhadap maklumat yang disediakan oleh platform pengiklanan ini, harus membawa hasil yang diinginkan kepada pelanggan.

Satu lagi perkara yang perlu dipertimbangkan pada permulaan kempen pengiklanan. Pembayaran boleh dibuat sama ada dengan CPM atau CTR. Dalam erti kata lain, pelanggan mesti memahami intipati pengiklanan sepanduk mengikut modul CPM - bahawa ini bukan bayaran untuk klik pengguna, tetapi hanyakerana menunjukkan produk promosi

apakah cpm dalam pengiklanan
apakah cpm dalam pengiklanan

Merumuskan

Apabila ditanya apakah itu CPM, seseorang boleh menjawab bahawa parameter ini adalah salah satu yang paling penting semasa menganalisis keberkesanan iklan, dan juga diambil kira semasa mengira belanjawan kempen pengiklanan. Bilangan hubungan jangkaan pengguna berpotensi dengan maklumat pengiklanan dan kos meletakkan sepanduk di beberapa tapak dengan fokus tematik yang serupa juga diambil kira. Dengan mengambil kira parameter ini, anda boleh mengira keberkesanan platform pengiklanan tertentu dan berjaya menguasai belanjawan pengiklanan.

Disyorkan: